Branding is niet wat je zelf vertelt,
maar wat mensen elkaar vertellen
als je er niet bij bent

BRANDING

Branding is wat anders dan marketing

Marketing kan je pas inzetten als jij je branding duidelijk hebt. Branding gaat over gevoel. Het gevoel dat je wilt overbrengen. Het gevoel dat jouw doelgroep en mensen in het algemeen krijgen als ze aan jou of aan jouw bedrijf denken.
kijk hoe wij jou helpen

“Maak je eigen geluid en maak mensen fan!”

Alles begint met branding! Wat is jouw unieke geluid?
Branding gaat over gevoel en over hoe je het juiste gevoel kan overbrengen op je doelgroep. Dit gevoel moet je positief beïnvloeden zodat ze aan jou denken als ze een koopbehoefte hebben, naar jouw product of dienst. Top of mind zijn en blijven, met de juiste informatie en met het juiste gevoel.

Bij BrightBrown vergelijken we Branding met muziek. Eén van onze moto’s is daarom: “Maak je eigen geluid”.

Iedereen houdt namelijk van muziek, maar niet iedereen houdt van dezelfde muziek. Weten van welke muziek jouw doelgroep houdt is essentieel om ervoor te zorgen dat ze fan en ambassadeur worden van jouw merk(brand). Met andere woorden; weet jij van welke muziek je doelgroep houdt, dan weet je ook welke nummers je moet toevoegen aan je playlist. Of nog mooier: door je eigen geluid te maken, vanzelf de juiste doelgroep aantrekken.

Branding boek door Bright Brown

Branding boek

“Jouw eigen geluid, greatest hits en biografie samengevat voor alle huidige en toekomstige fans”

Bij BrightBrown houden we van een simpele en praktische aanpak. Daarom doen wij niet aan een 80 pagina tellend strategie en huisstijlboeken, waar je toch nooit inkijkt. Wij werken met een zogenaamd: “Branding Boek”.

In 15 tot 25 pagina’s jouw brand krachtig omschreven, uitgedrukt in on-liners, weergegeven met de juiste beelden en doorvertaald naar standaard templates voor toekomstige communicatie.

Zie het als je eigen “Greatest Hits album” en band biografie in één. Een omschrijving van het DNA van het bedrijf en de mensen die er werken. Jullie waarden en normen, jullie missie en visie en het gevoel waarmee je in de markt bekend wilt staan.

Zie het boekje als een samenvatting van wat jij wil dat de hele markt over de organisatie weet. Een boekje die je aan elke nieuwe lead, medewerker of partner kan geven. Zodra ze het boekje doorlezen, weten ze precies wat jouw brand is en waar deze uit bestaat.

Je branding en het bijbehorende boekje komen tot stand de hand van 3 tot 5 sessies. Dat is mede afhankelijk van de vraagtukken en doelen. Denk bijvoorbeeld aan het wel of niet moeten (her)ontwikkelen van een logo en/of huisstijl. Dan zullen er meer sessies nodig zijn dan wanneer het alleen de branding betreft.

 

Branding sessies

“Ben je een rockster of een gelikte singer-songwriter? Laten we samen jouw eigen geluid ontdekken. “

Branding sessies zoals we die toepassen voor het Branding Boek, kunnen we ook toepassen als inspiratie voor bedrijven of personen die al wat verder zijn of op weg geholpen willen worden.

Tijdens een sessie gaan we op creatieve wijze de brand ontdekken en omschrijven, zodat we een rode draad creëren waarop verder gebouwd kan worden.

Voor bedrijven focussen we ons dan op de Corporate Branding. Samen met jouw team gaan we ontdekken waar het bedrijf nou echt voor staat en hoe ze in de markt gepositioneerd wil zijn.

Hierbij gaan we niet focussen op WAT jullie doen, want dat is toch niet uniek. We gaan vooral ontdekken HOE jullie het doen en WAAROM. Dat is namelijk altijd uniek en daar zit ook je onderscheid vermogen. Dit in combinatie met het DNA van het bedrijf, de normen en waarden en de historie, vormt hetgeen waarmee je fans en ambassadeurs kunt maken van jullie merk.

 

Samen geluid maken

Dit doen we ook op individueel niveau. Dat kan zijn voor individuele medewerkers, maar ook voor zzp’ers, directeuren of bijvoorbeeld werkzoekers. Ook hier geldt weer dat WAT je doet niet uniek is, maar HOE en WAAROM wel. Daar gaan we naar opzoek met specifieke vragen en oefeningen.

Samen ontdekken we wat jouw unieke positie in de markt is en hoe je top of mind wordt en zal blijven.

Ben je op zoek naar nieuwe mensen en wil je sneller de juiste mensen aantrekken? Dan gaan we aan de slag met jullie employer brand (werkgeversmerk). Samen gaan we het verhaal creëren die we aan de buitenwereld gaan vertellen. Het verhaal over hoe het is om bij jullie te werken. Het verhaal waarom iemand voor jullie organisatie zal kiezen.

Met het juiste merk zorgen we ervoor dat er een hele grote groep mensen al fan is van jou als werkgever. Mocht je dan een vacature vacant hebben, dan heb je al een grote schare fans die zullen solliciteren. Deze mensen kennen namelijk jouw bedrijf al en geloven in de manier waarop je werkt. Hierdoor krijg je niet alleen sneller een sollicitant, maar ook een kwalitatief betere match.

MARKETING

Een goed onderbouwd marketing plan is de helft van het werk meer informatie

SOCIAL

Gebruik social media niet om indruk te maken, maar om impact te maken meer informatie