Er is sprake van zware tijden op de arbeidsmarkt. Als organisatie moet je niet alleen de vacature verkopen die je te bieden hebt, maar ook de organisatie en de mensen achter de vacature verkopen aan jullie nieuwe collega. Vaak ben je bezig om de latente werkzoeker te bereiken. Deze werkzoeker is niet op zoek naar een vacature, maar staat onbewust wel open voor iets nieuws. Dat onbewuste moet je triggeren, om ze aan te zetten tot een sollicitatie bij jouw organisatie. Hiervoor is een sterk employer brand essentieel. De rode draad van de corporate en personal branding komt hier weer terug, alleen leggen we de focus op de arbeidscommunicatie en de interne factoren.
Hoe werkt dat precies?
Een latente werkzoeker moet tussen de 4 en 8 keer bewust en onbewust bereikt worden om ze te laten solliciteren. Dit betekent dat je heel goed moet weten wie je doelgroep is, waar hun aandacht ligt en waarmee je ze onbewust kunt triggeren. De employer branding moet hier goed vertegenwoordigd worden. Daar moet een sterk corporate en personal brand aan ten grondslag liggen. Anders is de kans groot dat die doelgroep niet vaak genoeg in contact komt met jouw vacature of jouw organisatie.
Hoe doe je dat?
Door middel van verschillende sessies zullen we bepalen hoe de branding op dit niveau vormgegeven moet worden en tot uiting moet komen. Zodra dit goed aansluit op de voorgaande niveaus, dan zal die werkzoeker eerder geneigd zijn te solliciteren. Zo hoeft het vervullen van een vacature geen grote opgave meer te zijn.
Hoeveel tijd en energie investeert jouw organisatie in arbeidscommunicatie?