Ons werk is niet anders dan verhalen vertellen en ervoor zorgen dat jouw verhalen bij het juiste publiek terecht komen en opvallen. Verhalen vertellen is iets verkopen en een indruk achterlaten. Een goed verhaal zorgt voor een reactie.

Om hierin succesvol in te zijn, moet je niet verhalen vertellen alsof het 2008 is, maar alsof het 2019 is. Het is dus belangrijk om bezig te zijn met wat er over 6 tot 12 maanden gebeurt en niet wat er vandaag of morgen gebeurt. 

Hoe vertel je verhalen op social media?

Verhalen vertellen op social media is een micro taak, het zijn namelijk hele korte momenten van aandacht. De kunst van verhalen vertellen is niet veranderd, maar het medium waarmee wel. In een wereld waar de aandacht van de eindgebruiker continu verandert, moet je nu verhalen kunnen vertellen op nieuwe en interessante manieren, en daar krijg je maar tussen de 6 en 60 seconden voor.

Het gaat om aandacht trekken en vasthouden. Jouw doelgroep scrolt meerdere keren per dag door honderden post op meerdere platforms en jij moet dan opvallen, om niet in de massa op te gaan. Dat is het spel van socal media en social selling.

“We leven in een on-demand cultuur”

We leven in een on-demand cultuur en we hebben massa’s informatie tot onze beschikking via onze smartphones. We zijn lui maar nieuwsgierig. We willen alles weten en hebben, maar willen er weinig moeite voor doen.

We hoeven niet meer TV te kijken op een bepaald tijdstip dat een programma word uitgezonden. We kijken naar wat we willen, wanneer we willen. We consumeren elka dag massa’s content over van alles en nog wat.

We communiceren anders. We bellen elkaar niet meer, we sturen een bericht de wereld in via social media wanneer het ons uitkomt en andere consumeren het bericht wanneer ze willen. Denk bijvoorbeeld aaan Whatsapp. Het is eigenlijk een nieuwe manier van verhalen vertellen waar je als bedrijf niet meer omheen kunt.

 “De beste verhalen forceren een reactie. PUNT”

Je moet zodanig opvallen dat mensen stoppen en er bewust voor kiezen om jouw verhaal hun kostbare tijd en aandacht te gunnen. Lukt dit, dan heb je een goed verhaal. Zo niet dan streeft de concurrentie je voorbij. Een reactie is vaak een actie, maar een emotie is dat ook.

Er zijn heel veel mensen die face to face een verhaal kunnen vertellen of via een geschreven artikel. Maar datzelfde verhaal moet voor social media in een compleet nieuw jasje gestoken worden. En voor elk platform weer een ander jasje.

Daarnaast moet je heel duidelijk hebben wat je doel is van je verhaal vertellen. ‘Waarom vertel je het en wat wil je ermee bereiken. Bijna altijd is het “om iets te verkopen”.

Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde “Iets laten gebeuren”.  Of het nou is, verliefd worden op een merk, een prodouct verkopen of een fan/bezoeker erbij krijgen maakt niet uit, als er maar iets gebeurt. Vaak willen we dat er op financieel vlak iets gebeurt, maar dat hoeft niet. Je doel kan ook zijn om iemand een plezier te doen, iemand informeren, verrassen of blij maken.

Je moet passie en praktijk samenbrengen, en elkaar laten ontmoeten in het midden.

Dit is niet iets wat in 1 keer goed gaat. Je zal altijd moeten uitproberen, testen en evalueren. En misschien nog wel belangrijker, voordurend blijven evaluaren en door ontwikkelen. Je moet jezelf en je doelgroep blijven uitdagen en verrassen.

Vroeger was het medium heel duur om veel mensen te breiken. Denk aan TV reclame, billboards, radio reclame etc. Nu is het gratis; Internet en social media. Internet en social media zijn je medium.

“Documenteer boven creeër”

Te veel mensen zijn heel veel tijd kwijt aan het creëren van content. Documenteren kost minder tijd en geld.