Zichtbaar zijn is één ding, maar goed herkenbaar zijn is beter

Wanneer je een plekje in het achterhoofd van je klant wilt veroveren is een goede herkenbaarheid enorm belangrijk. En dat draait om meer dan alleen je zichtbaarheid of dat je bovenaan staat in Google. Want je kan wel zichtbaar of vindbaar zijn, maar alsnog niet herkennen. Dit kan een beetje verwarrend klinken…dat begrijp ik. Daarom leg ik je in dit blog het verschil haarfijn uit. Lees je mee?

Zichtbaar zijn is belangrijk

Zichtbaarheid voor ondernemers is een veel besproken onderwerp. Want als mensen niet weten dat je er bent, dan zal ook niemand gebruik kunnen maken van je diensten of producten. Daarom ga je bloggen, heb je een website, post je op social media en deel je flyers uit in de buurt of op beurzen en events.

Door je potentiele klanten op meerdere manieren en kanalen aan te spreken heb je namelijk meer kans dat je ze bereikt. Want op die manier horen en zien ze je vaker. Met als gevolg dat je ook beter blijft hangen in het achterhoofd. Waardoor ze sneller aan je denken op het moment dat ze jou nodig hebben.

Hoewel je zorgt dat je steeds in de picture staat, heet dit niet dat mensen je ook automatisch goed herkennen. Dat ze bij elke social media post, zoekresultaat of flyer direct weten dat het om jouw bedrijf gaat. En dat is waar merkherkenbaarheid om de hoek komt kijken.

Herkenbaarheid is de sleutel tot succes

Als je Frank Lammers op tv ziet, dan denk je meteen aan Jumbo en wanneer je een grote gele M ziet dan krijg je zin in een Big Mac. En ook het heldere blauw op de vliegtuigen, de uniformen en in de huisstijl van KLM is in je brein gegrift. Dit zijn voorbeelden van sterke merken waarbij iedereen aan je denkt, zelfs zonder een logo of naam te hoeven zien.

Herkenbaarheid heeft alles te maken met herinneringen: allemaal stukjes informatie die in je geheugen zijn opgeslagen. Ik noem het de interne kaartenbak vol feitjes, weetjes en gevoel waarmee je dingen kan herkennen. En in jouw brein staan die stukjes informatie eigenlijk altijd op ‘aan’. Bijvoorbeeld als je boodschappen doet; zonder na te denken pak je de items uit het schap omdat ze “lijken” op iets dat je al eerder hebt gehad. Maar zoek jij je ook rot als er weer eens een verpakking van je favoriete product veranderd is.

Bepaalde items herken je namelijk direct als je voor het schap staat. Door kleur, lettertype of misschien wel de slogan, vorm van de verpakking of illustratieve vormgeving. Anders gezegd; deze producten hebben door de combinatie van alle branding elementen een plekje in jouw onderbewustzijn bemachtigd. Ookwel merkherkenning genoemd. Maar hoe kan jij als merk net zo herkenbaar worden als al die grote merken?