Jouw merk krachtig omschrijven met een brand book
Vaak benoemen bedrijven slechts hun missie en visie wanneer er wordt gevraagd waar hun merk voor staat. Echter kan dit een stuk gemakkelijker en krachtiger door middel van een brand book. Maar wat is het nou eigenlijk? Voor wie maak je dit en hoe wordt het gecreëerd? Alles daarover lees je hier!
Wat is een brand book?
Een brand book is een communicatiemiddel dat het DNA van een bedrijf omschrijft. Het doel hiervan is om mensen te inspireren met jouw brand. Hierbij gaat het veel verder dan alleen het omschrijven van de missie en visie van een bedrijf. Het geeft je houvast en laat je zien hoe jouw merk zich vertaalt naar een huisstijl en visuele uitingen. Een intern document dat precies dát gevoel uitstraalt waar je zowel intern als extern bekend om wil staan.
Voor wie is het bedoeld?
Een brand book kan voor verschillende personen binnen en buiten je bedrijf van belang zijn. Nieuwe werknemers kunnen door middel van het document een duidelijk beeld van hun nieuwe werkplek kunnen opdoen, waardoor ze hun werk sneller en beter naar behoren kunnen uitvoeren; namelijk volgens de identiteit van het bedrijf. Voor nieuwe leads en partners is het brand book bedoeld om kennis te maken met het bedrijf, zodat zij volledig begrijpen met welke brand zij zich verbinden. Daarnaast hebben (potentiële) grafische partners gelijk een goed beeld van de vormgeving, die het brand gebruikt. Hierdoor zullen miscommunicaties minder snel ontstaan waardoor de efficiëntie van de samenwerking verbeterd.
Welke onderdelen moet het bevatten?
Voor het creëren van een sterk brand book zijn bepaalde elementen onmisbaar. Zorg er dus voor dat je hebt nagedacht over onderstaande punten en deze ook goed kan formuleren.
· Logo: opbouw, formaat, kleuren en (druk)voorbeelden.
· Kleurgebruik: welke kleuren worden gebruikt en waarom?
· Typografie: welke lettertypes worden er gebruikt voor hoofdkoppen, subkoppen en tekst.
· Foto- en videografie: richtlijnen en stijl van afbeeldingen en video’s.
· Tone of voice: op welke manier wil jij je doelgroep aanspreken. Doe je dat bijvoorbeeld met zakelijk of informeel taalgebruik?
· One-liners: passende slogans die samenvallen met jouw branding.
· Social media: welke social media zet je in voor je bedrijf en op welke manier wil je daarop zichtbaar zijn?
Creatieve impulsen nodig voor uw bedrijf?
Ben je zelf van plan een brand book te maken of heb je slechts creatieve inzichten nodig? Door middel van onze branding sessies zoeken wij samen naar de perfecte verwoording van jouw brand. Neem contact met ons op of kom gezellig langs voor een kop koffie!